לחזק את החוזקות או לעבוד על החולשות?

כבני אדם, אנו מורכבים מנקודות חוזק, בהן אנו גאים, ומסיבות לנו נחת ושמחה, לצד נקודות חולשה, דברים בהם אנו פחות דומיננטיים ולכן גם לא נוטים להתעסק בהם יתר על המידה.  בדיוק כמו האדם, כך גם העסק כולל נקודות חוזקה וחולשה, נקודות שמסייעות לעסק להתרומם אל על, ומנגד נקודות "שחורות" המעכבות צמיחה, ותוקעות אותו במקום.
עבורנו כבעלי עסקים, שברשותנו זמן מוגבל לעשיה העסקית, השאלה המתבקשת היא: האם לחזק את החוזקות או לעבוד על החולשות? בכתבה הנוכחית נשפוך אור על הסוגיה, ונבין במה כדאי לנו להתמקד כדי למנף את העשייה העסקית.

האם החוזקות הן באמת נקודות חוזק בעסק?

ראשית יש לבחון האם מה שאנו קוראים "חוזקה" בעסק באמת מתנהג כחוזקה. אחת הדרכים לעשות זאת הינה לענות על השאלות הבאות:
האם מה שמוגדר כחוזקה מבדל את העסק ומעניק לו יתרון על המתחרים? האם קיימת התמחות והשתפרות מתמדת בהיבט של החוזקה?
במידה והתשובות חיוביות אז ככל הנראה מדובר בחוזקה בעסק.
קחו לדוגמא חנות תכשיטים בוטיקית, שנפתחה לאחרונה בצפון תל אביב. ערכנו רשימה של נקודות חוזק של העסק, אלו כללו איכות פנינה וחומרים יקרים אחרים, איכות שירות יוצאת דופן ומיקום אסטרטגי. כל החוזקות הללו היו דומיננטיות מאוד ביחס לעסקים דומים.

בדומה לחנות התכשיטים, בכל עסק קיימות חוזקות אשר הן הפרמטרים המרכזיים בתרומה ליצירת הערך המוסף של העסק, ומנגד קיימות חולשות שעשויות לעכב את הצמיחה של העסק.

אם כן כאן נשאלת השאלה שמפנים אליי בעלי עסקים רבים: עופר, מה נכון לעשות, האם להמשיך ולחזק את החוזקות או דווקא לנסות לשפר את החולשות?

התשובה כאן אינה חד משמעית, אבל יש מספר עקרונות שכדאי לנו לזכור בבואנו לבחור במה להתעסק ולהשקיע את האנרגיה שלנו:

החוזקות מייצרות יתרון תחרותי

החוזקות של העסק הן אלו שמייצרות לנו את היתרון התחרותי ולכן חשוב שנטפח אותן באופן עקבי. אם זיהיתם מספר חוזקות עיקריות, שמבדילות את העסק שלכם מהמתחרים באותה נישה, הייתי ממליץ לחזק ולהבליט אותן בשלב ראשון.
למשל, במקרה של בעל חנות התכשיטים, זיהינו 3 חוזקות בולטות שסייעו לו לגבור על התחרות מול מספר חנויות באותה אזור:

  • איכות הפנינה- התכשיטים מאופיינים ברמת איכות יוצאת דופן
  • מיקום העסק- העסק ממוקם במקום אסטרטגי ונגיש בצפון תל אביב
  • מיומנות- לבעל העסק 20 שנות ניסיון בתחום

טיפול בחולשה- רק עד למצב שאינה גורם מעכב בעסק.

בסופו של דבר הפוטנציאל של העסק תלוי בחוזקות שלו, ואילו חולשות יכולות לעכב את מימוש הפוטנציאל אבל לא מהן תגיע הצמיחה האמיתית בעסק. כפועל יוצא, כדאי לטפל בחולשה עד למצב שאינה מהווה גורם מעכב במימוש הפוטנציאל אבל אין צורך לנסות להפכה לחוזקה. נביא דוגמא מאותו בעל חנות שהזכרנו קודם כדי לסבר את האוזן: הבעלים הוא למעשה העובד היחיד בעסק, והוא עובד בו במשרה חלקית. כפועל יוצא, אין לו זמן להתעסק עם כמות גדולה מדי של לקוחות. כיצד מנעתי מהחולשה להיות גורם מעכב בעסק? ייעצתי לבעל העסק לשלב בהדרגה ובמשרה חלקית עובד נוסף, ולהגדיל רווחים באותן שעות עבודה על ידי יצירת שיתוף פעולה רווחי עם חנות תכשיטים נוספת.

אל תשקיעו משאבים בחולשות – הפנו אותן למיקור חוץ

העולם שלנו הופך בהדרגה לעולם של התמחויות לכן במידה וניתן 'להוציא' חולשה לטיפול ב- Outsourcing זה עשוי להיות פתרון טוב.
הכלל הוא תמיד לנסות לטפל בחולשה בצורה נקודתית, מצד אחד, לא להשקיע בה את מלוא הכובד של הזמן והמשאבים, אך מצד שני גם לא להזניח אותה.

כיצד ניתן לזהות את החולשות?

הרבה בעלי עסקים מתקשים לזהות את החולשות, "הגמל לא רואה את דבשתו", ולכן רצוי להעזר ביועץ עסקי מנוסה ומיומן שיוכל לאתר בקלות את החולשות, ולהבין אילו שינויים כדאי לבצע כדי להתמודד בהצלחה ולמנוע מהן להיות גורמים מעכבי צמיחה בעסק.
פעמים רבות, אני כיועץ עסקי מעודד את בעל העסק להעזר גם במשוב של הלקוחות, כדי לנסות ולהבין טוב יותר כיצד החולשות באות לידי ביטוי בפועל.

לסיכום הדברים,

כל עסק מורכב מחוזקות שמצמיחות אותו, ומחולשות שעשויות לעכב את הצמיחה העסקית. המלצתי היא למקד את מירב המשאבים בחוזקות, אך במקביל חובה עליכם לדאוג לכך שהחולשות לא יעכבו את מימוש החוזקות.

יש לכם שאלות/תובנות נוספות? אני כאן כדי לשמוע, לייעץ ולסייע לכם להתייעל.

אהבתם? שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

עופר שטגמן

עופר שטגמן הוא יועץ עסקי, אסטרטג ויזם, מלווה עסקים משלב הייסוד ועד לביסוסם MBA במנהל עסקים, BSc בהנדסת תעו"נ.

שאלה? כתבו לי!